Game over

Matteo is een topgamer. Hij gamet tot diep in de nacht en spijbelt vaak om zijn ‘skills’ te verbeteren. Hij droomt van een professionele carrière. Maar op een dag wordt Matteo van achter zijn computerscherm weggeplukt. Hij belandt in een verbeteringsinstelling waar tieners met gedragsproblemen ‘heropgevoed’ worden. Computers zijn er verboden. Ontsnappen is onmogelijk. Leven zonder zijn geliefkoosde game, dat is de hel voor Matteo. Maar op een dag ontdekt hij wat de werkelijke bedoeling van de instelling is… Een bloedstollende thriller over gamen op het hoogste niveau. Spannender dan de spannendste game.

Fragment

We installeren ons achter onze computer op het blinkende, ovale podium in het midden van de arena en zetten meteen onze koptelefoon op. Technici controleren nog een laatste keer of alle aansluitingen oké zijn. Hoewel je tijdens de game altijd op de referee beroep kunt doen als de muis of een ‘ability’ niet naar behoren werkt, is voorkomen duizend keer beter dan genezen, al was het maar omdat je door een oponthoud helemaal uit de flow kunt geraken. Ik neem nog een slok water uit het flesje dat voor mij op mijn desk klaarstaat. Ik kijk een laatste keer rond in de zaal. Het publiek zit werkelijk overal rondom ons, zoals in een voetbalstadion. Ik zie vooral jongens – al zitten er hier en daar ook enkele knappe grieten tussen aan wie ik zo mijn telefoonnummer zou geven. Sommige mensen houden kartonnen borden omhoog met de naam van hun favoriete speler op. Op de eerste publieksrij, bijna recht tegenover mij, zit ook CEO Adams. Hij applaudisseert driftig met de massa mee. Toch lijkt hij ook wat gespannen. Door het net uitgelekte complot? Of door de onzekerheid over de afloop van de wedstrijd? Op vier reusachtige schermen kan het publiek elke speler nog eens in close up bewonderen – straks zien ze daar ook het verloop van de ‘battle’.

In de pers

Een herkenbaar verhaal en een vlotte, hedendaagse schrijfstijl

‘Game over’ is een dun, maar spannend verhaal dat makkelijk wegleest en perfect is voor jongeren die niet snel geneigd zijn een boek vast te nemen. Een van de factoren die hiervoor zorgen is het thema gamen. Dankzij games als Fortnite zijn jongeren helemaal in de ban van online spelen waardoor het boek zich in hun leefwereld afspeelt. Hierdoor is alles herkenbaar en realistisch en zullen veel jongeren zich kunnen verplaatsen in Matteo. Daarnaast zullen ze ook het ‘gezeur’ van de moeder van Matteo zeker herkennen en zich kunnen voorstellen hoe vervelend de jongen dat vindt. Dan verdwijnt het herkenbare en realistische stuk naar de achtergrond, maar de lezer krijgt er wel een hoop mysterie en spanning voor in de plaats. Hierdoor is het niet vervelend dat het realistische element even verdwijnt, want er komt een goed alternatief in de plaats. Wanneer Matteo in de instelling terechtkomt, is al snel duidelijk dat er veel dingen niet kloppen of anders lopen dan het zou horen. Hierdoor ontstaan er bij de lezer heel wat vragen die de spanning opkrikken. (…) ‘Game over’ is een herkenbaar verhaal dat zich afspeelt in de leefwereld van jongeren van vandaag. Met weinig tekst weet Geleyn tot zijn lezer door te dringen en hem mee te nemen in een spannend en mysterieus avontuur. Het boek leest snel dankzij de vlotte, hedendaagse schrijfstijl en is daardoor perfect voor jongeren die niet zo snel naar een boek grijpen.

bron: Valeries boekenwereld

Verhaal dat de populaire game-hobby combineert met spanning en actie

Matteo speelt het liefst dag en nacht de computergame League of Legends. Zijn alleenstaande moeder weet niet wat ze ertegen kan doen, zeker als hij er veel door spijbelt. Dan wordt hij op een dag ontvoerd en meegenomen naar een mysterieuze plek, die bijna op een gevangenis lijkt. Een verbeteringsinstelling, zo wordt het genoemd, waar Matteo en andere jongeren schijnbaar heropgevoed worden. Tot blijkt dat er meer achter zit, en de jongens eigenlijk ingezet worden voor een gametoernooi. Het verhaal zit goed in elkaar en de spanning wordt van het begin af aan goed opgeroepen, ondanks het zeer Vlaamse taalgebruik. Ook het onderwerp – gamen – zal zeker de doelgroep aan weten te spreken, terwijl de met Engelse termen doorspekte schrijfstijl vlot wegleest. Een sterke titel om voornamelijk tienerjongens aan het lezen te krijgen, met een verhaal dat de populaire game-hobby combineert met spanning en actie. Vanaf ca. 12 jaar.

bron: NBD Biblion

Colofon

  • Aantal bladzijden: 112 blz
  • Formaat: 21,5 x 15 cm
  • Nur: 200
  • Leeftijd: 12+
  • ISBN 13: 978-94-6291-430-8
  • Verschenen: 2019
  • Prijs: 15,95 euro